LEDERSKIFTE

Blir leder i den eneste region­banken i et krympende marked: – Må snu måten vi kommuniserer

Den nye konsernsjefen i Sparebank 1 Nord-Norge om fraflytting, karriere og samspillet mellom banker og regnskapshus framover.

Hanne Karoline Kræmer blir konsernsjef i Sparebank 1 Nord-Norge.
Publisert

I slutten av oktober ble det klart at Hanne Karoline Kræmer blir konsernsjef i Sparebank 1 Nord-Norge (SNN). Da tar hun over som leder for den eneste regionbanken i et område med befolkningsnedgang. Det er noe banken ønsker å gjøre noe med.

– Nord-Norge og SNN har behov for flere folk i regionene. Derfor jobber banken med å snu flyttelassene. Jeg tror vi må snu måten vi kommuniserer. Vi må slutte å fokusere på nedgangen og begynne å fremsnakke mulighetene som ligger i området, sier Kræmer til BankShift.

Hun peker på at havnæringen, energi, universitetsmiljøet, helsemiljøet og teknologimiljøet er blant dem som skaper gode muligheter. Likevel er befolkningen i Troms og Finnmark redusert med 1500 innbyggere fra 2020 til 2022, ved utgangen av det siste året var det 241.736 innbyggere i fylket.

– Hvordan kan man snu på fraflyttingen?

– Hadde jeg visst det, så hadde vi satt i gang tiltak med en gang. Nå jobber vi blant annet med Barometer X for å finne ut hva de unge mener er viktig for å bli i landsdelen, og vi har nettstedet KBNN.no der vi deler våre funn. Det som i hvert fall er sikkert er at landsdelen trenger flere kloke hoder fremover, svarer Kræmer.

Tar markedsandeler i krympende marked

Kræmer tar over som konsernsjef i en bank som hun beskriver som veldrevet. Ifølge kvartalsrapporten for tredje kvartal hadde banken en utlånsvekst på 7,6 prosent de siste 12 månedene ved utgangen av kvartalet.

– Jeg kommer ikke til å revolusjonere noe i banken. Mantraet vårt er å bygge stein på stein og det skal vi fortsette med, sier Kræmer.

Hun forklarer at hun også ønsker å fokusere på ledernes rolle i forhold til å utvikle medarbeiderne og gjøre banken til en attraktiv arbeidsplass.

– Min erfaring som leder er at det gjør noe med menneskene rundt meg at jeg er tett på dem og bryr meg om dem, sier Kræmer.

Ingen planer om å ende opp på toppen

I 1995 startet Kræmer som kunderådgiver i bedriftsmarkedet i SNN, den gang var det ikke planene å ende opp som konsernsjef.

– Jeg fikk tidlig lederansvar som teamleder på grunn av en permisjon. Det var spennende, så jeg fortsatte å søke meg inn i lederstillinger. Jeg har hele tiden passet på å utvikle meg og jeg blir utålmodig hvis ting står i ro, forteller Kræmer.

Hun ble lokal leder for privatmarked og bedriftsmarked før hun tok ledelsen i Sparebank 1 Finans Nord-Norge og deretter Sparebank 1 Regnskapshuset Nord-Norge. Kræmer takket ja til å stå på en kandidatliste da nåværende konsernsjef, Liv Bortne Ulriksen, skulle erstattes.

– Det Liv har fått til har vært inspirerende og fikk meg til å tro at jeg også kunne lede banken. I tillegg var det mange kollegaer som heiet på meg, og det var også med på motivere meg. Dette er ikke en jobb jeg skal gjøre alene, jeg kommer til å ha et godt og kompetent lag i ryggen og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med dem, sier Kræmer.

Ulriksen pensjonerer seg ved årsskiftet.

Mer tillit til regnskapsførere

Kræmer kommer fra et relativt kort opphold i Sparebank 1 Regnskapshuset Nord-Norge på ett år.

– Undersøkelser viser at regnskapsførere har høy tillit hos kundene som ønsker å bruke dem som sparringspartnere i forhold til bedriftene sine. Regnskapsførere har faktisk høyere tillit enn bankrådgivere. Samtidig vet vi at tradisjonelle regnskapstjenester er på vei til å automatiseres og at regnskapsførerne kan få mer tid til rådgivning. Det er tjenester vi kan ta betalt for og det er ikke noe man tradisjonelt har gjort i bankbransjen. Bank- og regnskapstjenester kommer nok til å komme tettere sammen fremover, resonnerer Kræmer.

Regnskapshuset har i dag rundt 5000 kunder, mens SNN har over 20.000 bedriftskunder. Kræmer påpeker at regnskapssystemet er en god flate å holde kontakten med kundene gjennom.