STORKUNDE

BM-splitten ga intern konkurranse: Slik skal Harald Serck-Hanssen sikre ledelsen

Lederen for storkunde-segmentet forteller at det er i Norden veksten er størst, og at den skal bli enda større etter oppkjøpet av Carnegie.

Harald Serck-Hanssen, konserndirektør Storkunde og Internasjonal i DNB
Publisert Sist oppdatert

Som i andre kvartal 2024, får Harald Serck-Hanssen også dette kvartalet æren av å dra lasset til storbanken DNB. Innen storkunde-segmentet vokste banken med 4,7 prosent, i stor kontrast til det øvrige bedriftsmarkedet, hvor det var en vekst på 0,3 prosent.

Harald Serck-Hanssen var tidligere konserndirektør for bedriftsmarked, og ble i mai konserndirektør for storkunder og internasjonal virksomhet, mens Rasmus Figenschou tok over det øvrige bedriftsmarkedet i Norge. Serck-Hanssen sier han med oppdelingen har tid til å fokusere mer på de største kundene og de internasjonale kundene, og mener det er positivt at konsernet nå har tre forretningsområder som er jevnstore.

– Dette skaper litt intern konkurranse, smiler han. 

Carnegie styrker Nordisk tilbud

Serck-Hanssen kan fortelle at cirka to tredeler av veksten innen storkunder kommer fra Norden, mens én tredel er fra utlandet for øvrig. I Norden har veksten vært innen tradisjonell industri, noe som har diversifisert porteføljen til banken, ettersom det er mindre tradisjonell industri her til lands.

– Satsningen på storkundesiden, spesielt i Sverige, men også Danmark og Finland, har vist seg å være riktig, særlig nå som vi nylig har annonsert sammenslåingen med Carnegie. Dette gir oss muligheten til å betjene våre nordiske kunder bedre, takket være Carnegies kompetanse og produktspekter. I tillegg kan vi bruke DNBs balanse til å støtte opp om kunder som tidligere ikke har hatt tilgang til tjenester som rentevaluta og brolån, noe Carnegie ikke har hatt kapasitet til å tilby, forteller han.

Stokundeporteføljen har også vokst innen fornybar energi, forteller Serck-Hanssen. Denne kommer hovedsakelig utenfor Norden, særlig i Europa, USA og Latin-Amerika, med prosjekter blant annet i Chile.

Sparebankene kan ikke matche DNB internasjonalt

Nyheten om oppkjøpet av Carnegie ble annonsert nesten på årsdagen til fusjons-annonseringen mellom Sparebank 1 SR-Bank og Sparebank 1 Sørøst-Norge. Serck-Hanssen ser at DNB vil få større konkurranse både fra denne nye storbanken, samt den kommende Sparebanken Norge, men mener likevel at DNB er sterkere på noe.

– Sparebankene har blitt større og konkurrerer på større transaksjoner enn før, og de har dyktige og ambisiøse ledere. Vi trenger gode konkurrenter, og kundene trenger sparebankene, sier han, men legger til:

– Likevel har vi et produktspekter og en internasjonal virksomhet som de ikke kan matche fullt ut, mener vi.

DNB Finans: krevende

Selv om storkunde-segmentet vokser mest dette kvartalet, er segmentet jevnstort med bedriftsmarkedet, og det er sistnevnte som gir bankens høyest inntjening.

– Med splitten mellom SMB-markedet og storkunder, ga vi fra oss noe av «indrefileten» i virksomheten, vedgår Serck-Hanssen. 

Han forteller at SMB-markedet har en sterk posisjon med nær 40 prosent markedsandel, og legger til at det er en mindre kapitalintensiv del av virksomheten, ettersom kundene ikke har store lån. 

– DNB Finans, som nå er en del av vår storkundevirksomhet, er en krevende sektor, spesielt innenfor bil, hvor avkastningen ikke er like høy som på tradisjonell «corporate banking», sier han.

Serck-Hanssen legger til at organisasjonen har gjennomgått store endringer som gjør det vanskelig å sammenligne tallene, spesielt ettersom DNB har hatt en periode med store ekstraordinære mark-to-market-inntekter, særlig fra offshore-porteføljen.

Øker transaksjoner i Norge

Serck-Hanssen forteller at banken fremover skal jobbe med å foredle en stadig større kundemasse. 

– Mye av veksten vi har sett skyldes at vi har tatt inn mange nye kunder. Andel transaksjoner i Norge har gått fra 32 til 38 prosent i løpet av et år. Nå handler det om å bygge opp et bredere produktspekter for våre nye kunder, forteller han, og legger til at sammenslåingen med Carnegie «passer som hånd i hanske» inn i dette arbeidet.

– Så her har vi allerede tjuvstartet litt,  sier han om oppkjøpet, som avventer godkjenning av konkurransetilsynet.