PRIDE

DNB sparker fra seg i kommentarfeltet: – Tøft å stå i mye negativitet

DNB bruker mye ressurser på å besvare negative kommentarer om Pride på sosiale medier, ofte med en god porsjon humor. De som besvarer kommentarene kan ikke stille til intervju med fullt navn eller bilde.

Pride-måneden juni har vært hektisk for SoMe-teamet til Norges største bank. Christer Kvamme, avdelingsleder i kundesenteret til DNB og Wenche Fredriksen, fagleder for mangfold og inkludering i DNB.
Publisert Sist oppdatert

I morgen, lørdag, går Pride-paraden av stabelen i Oslo. Her er DNB en av hovedpartnerne, med sin egen flåte under parolen «Kom som du er». DNB forteller hvordan Pride-engasjementet opprører noen og skaper glede hos andre.

Banken kommer til å være aktivt tilstede i Pride Park i både Oslo og Bergen, og arrangerer også Pride-frokost begge steder før selve paraden. I tillegg deltar de også i paraden i Trondheim og Moss.

DNBs kunder har et delt syn på bankens engasjement i saken, skal man tro kommentarfeltet på Facebook. DNBs innlegg om Pride-paraden har i skrivende stund fått hele 767 kommentarer, mange av dem negative.

Se bildekarusell med flere av kommentarene, og DNBs svar på dem, noen avsnitt under.

Christer Kvamme, avdelingsleder i kundesenteret til DNB, leder ett av teamene som svarer på kommentarer i sosiale medier.

– Vi ser det ikke som en kamp mot nett-trollene, men som en mulighet til å fronte et viktig budskap. Negative kommentarer er en følgeeffekt av det. Vi ønsker å være tydelige i vårt standpunkt og støtte retten til å være seg selv, sier Kvamme.

Han forteller at arbeidet blant annet går ut på å korrigere feilaktige påstander, og at de også bruker en del humor. 

– Vi får mye god respons på dette, og de fleste er med på budskapet. De som er uenige er ofte de som roper høyest og gir et feilaktig inntrykk av mye motstand, forteller han.

Et utvalg kommentarer fra DNBs Facebook-side.
Et utvalg kommentarer fra DNBs Facebook-side.
Et utvalg kommentarer fra DNBs Facebook-side.
Et utvalg kommentarer fra DNBs Facebook-side.
Et utvalg kommentarer fra DNBs Facebook-side.

Anonyme SoMe-moderatorer

Viktoria er en av de som jobber i SoMe-teamet og som besvarer kommentarene på Facebook. DNB informerer i forkant av intervjuet at hun ikke kan stille med bilde eller fullt navn.

– Vi tar avgjørelser om hva vi skal følge opp basert på behovet for å kommentere. Det varierer litt fra post til post. Vi svarer ikke på alt, men vi svarer på en god del, sier hun.

– Vi kan hverken publisere bilde av deg eller dele ditt fulle navn. Frykter dere å bli utsatt for hets av de som kommenterer?

– Jeg føler vi står veldig godt sammen, jeg føler meg trygg og står inne for alt jeg kommenterer. Vi signerer med vårt eget fornavn, og det går helt fint. Vi har ikke hatt den frykten. Vi bruker ikke etternavn fordi det ikke er nødvendig med den informasjonen, sier Viktoria.

Kvamme legger til at organisasjoner som DNB alltid vil ha høyt fokus på sikkerhet fordi banknæringen alltid er utsatt for svindelforsøk og oppmerksomhet av ulik art fra kriminelle miljøer.

– Vi ønsket ikke å utsette våre ansatte for et for stort press eller å bli oppsøkt, sier han.

Frykter ikke kundeflukt

I noen av kommentarfeltene under bankens Pride-innlegg, er det flere som skriver at de vurderer å bytte bank, eller ikke ønsker å bli kunde av DNB grunnet engasjementet deres i saken. Dette bekymrer ikke Kvamme nevneverdig.

– Vi er ikke bekymret for at Pride-engasjementet vårt vil skremme bort bankkunder. Mange av dem som kommenterer negativt er ikke nødvendigvis kunder heller. Vi merker ingen kundeflukt under Pride. Faktisk er det noen som sier i kommentarfeltene at de vil bli kunder på grunn av standpunktet vi har tatt, forteller han.

Viktoria legger til at banken ikke har noen intensjoner om å tone ned engasjementet sitt med det første.

– Vi skal ikke være redd for å være oss selv. Vi støtter retten til å være den man er og elske den man vil, og kommer aldri til å slutte med det, sier hun.

Mye negativitet

Kvamme forteller at de sletter mye fra kommentarfeltene. Dette kan være ting som  vedrører tydelige hatefulle ytringer, tydelige konspirasjoner og lignende.

– Sånne ting vil vi ikke være et talerør for. Det er mye som ikke bør være synlig for allmennheten, for å si det sånn, sier han.

Han forteller at de har meldt noen grove kommentarer videre til DNB sitt interne sikkerhetsmiljø, spesielt kommentarer som oppfordrer til vold. 

– Slike kommentarer blir ikke forbigått eller slettet i stillhet, sier han. 

Kvamme og Viktoria ønsker at folk skal tenke mer på konsekvensene av det de skriver, og hvor mye ord kan såre. De håper folk fremover kan ta mer hensyn til sporene de etterlater seg og tenke seg om to ganger før de poster innfallene sine.

– Vi blir veldig lei oss og kjenner på en tristhet når vi ser bak noen av profilene. Det er ofte voksne folk med familie – en mamma, en pappa, besteforeldre – som legger ut kommentarer uten å tenke på at dette blir liggende ute for alltid, sier Kvamme.

– Det er viktig å tenke over hva man publiserer med fullt navn og bilde på sosiale medier, legger Viktoria til.

Hun sier det er tøft å stå i mye negativitet og at hun kan bli lei seg og sint. Samtid kjenner hun at det er desto viktigere å få frem det DNB står for. 

– Vi står støtt og heier på hverandre. Det hjelper å se gode kommentarer som skinner gjennom, da blir jeg veldig glad og stolt.

«Tårene trillet»

– Vi er hovedpartner for Pride i flere byer og vi løfter gjerne stemmen for hvorfor vi mener arbeidet med mangfold og inkludering er så viktig. Det gjør vi året rundt, men det er naturligvis ekstra mye oppmerksomhet rundt disse spørsmålene under Pride, forteller Wenche Fredriksen, fagleder for mangfold og inkludering i DNB.

Fredriksen forteller at DNB i år i tillegg er «stolt partner» for Baltic Pride for første gang, som arrangeres i Riga.

– Vi hadde for første gang en egen stand i Pride parken i Riga som ble svært godt besøkt. I tillegg var vi over tjue medarbeidere som deltok i paraden sammen med de ansatte i Riga. I fjor var det fem personer som deltok i paraden, i år var det rundt hundre personer som gikk sammen med DNB, forteller Fredriksen, som innrømmer at det var en emosjonell opplevelse.

– Det var sterkt å se hvordan tårene trillet hos flere av våre skeive kolleger i Riga i glede og takknemlighet over å få en slik støtte.

Hun legger til at det var uvant å se en by uten Pride-flagg og å gå i en en parade som ble lagt i utkanten av hovedgatene, med maskert politi og folk med anti-Pride plakater i bybildet. 

– Selv om det er fremgang i Latvia, er det fortsatt mange kamper som må utkjempes. Det er helt tydelig at store selskaper som DNB er viktige støttespillere i arbeidet med å utvikle samfunnet i en mer inkluderende retning.

I tillegg engasjerer DNB seg ellers i året med et nettverk for LHBT+ med aktiviteter og foredrag, og har etablert et uformelt nettverk for transpersoner.