KUNDEUTBYTTE
DNB vil ikke svare på lobby-kritikk fra kundeutbytte-bankene
Flere banksjefer reagerer på at DNB har brukt betydelige ressurser på å motarbeide kundeutbyttet i sparebanker – en ordning som ikke berører forretningsbanken direkte.
Sparebankene reagerer på DNBs lobbyvirksomhet i kundeutbytte-spørsmålet, og at banken velger å bryte med det flere banksjefer beskriver som en fastsatt norm:
– Det er en etablert praksis at man argumenterer for egne interesser og rammevilkår, uten å forsøke å endre vilkårene for andre. Derfor er det oppsiktsvekkende når Norges største og delvis statseide bank opererer på den måten, har Tomas Nordbø, finansdirektør og konstituert administrerende direktør i Rogaland Sparebank, uttalt til BankShift.
Banksjefer i Jæren Sparebank, Oslofjord Sparebank, Sparebanken Vest og Sparebank 1 Østlandet har alle uttalt at DNBs oppførsel er uvanlig og bryter med etablerte normer.
Mener saken allerede er godt belyst
DNB ønsker ikke å kommentere på Sparebankenes reaksjoner, ei heller svare på hvorfor de bryter med den påståtte etablerte praksisen.
«Vi mener at våre synspunkter ble godt belyst gjennom Evens Westervelds sitater i denne saken, og har ikke noe å tilføye nå», skriver Kari Vartdal Riise, konstituert kommunikasjonssjef i DNB, i en e-post til BankShift.
Hun henviser til sitatene Even Westerveld, kommunikasjonsdirektør i DNB, ga til Dagens Næringsliv i forbindelse med deres sak om kundeutbytte-debatten.
Her sa han blant annet at:
– Lite er blitt mer diskutert de siste årene enn konkurransen i bankmarkedet, og det er bra. Når regjeringen setter ned et utvalg for å se på en ordning som så åpenbart er konkurransevridende, er det helt naturlig at vi som bank engasjerer oss.
I dette intervjuet svarte han likevel ikke på flere av BankShift sine spørsmål om måten DNB har drevet lobbyvirksomhet på, hvorfor DNB har valgt å involvere seg i saker som ikke direkte angår dem.
Westerveld ønsker heller ikke å kommentere på de andre banksjefenes reaksjoner på hvordan DNB har involvert seg i kundeutbytte-spørsmålet.