VEKST

Halvparten av personutlånene er utenfor kjerneområdet: – Det har gitt oss kraft til å støtte det lokale næringslivet

Over mange år har Sparebank 1 Sogn og Fjordane vokst i privatmarkedet utenfor kjerneområdet. Det har gitt banken muskler til å støtte opp undre det lokale næringslivet.

Direktør for privatmarkedet i Sparebank 1 Sogn og Fjordane, Linda Vøllestad Westbye, og direktør for bedriftsmarkedet i banken, Roy Stian Farsund.
Publisert Sist oppdatert

FØRDE: På slutten av 90-tallet tok Sparebank 1 Sogn og Fjordane et valg om å følge utflytterne ut av fylket. Dette har gitt banken større muskler til å støtte det lokale næringslivet, forklarer direktør for bedriftsmarkedet i banken, Roy Stian Farsund.

– Banken så at befolkningsveksten i Sogn og Fjordane ikke var god nok til at banken fikk nok vekst til å være blant de største sparebankene i landet og kunne løfte det lokale næringslivet på sikt. Derfor ble det satt i gang kampanjer for at lokalbefolkningen skulle ta med seg banken hvis de flyttet fra fylket. Det er en strategi vi har lyktes godt med og det har gitt oss kraft til å støtte det lokale næringslivet. For å være en god samarbeidspartner for næringslivet må vi være forutsigbare og ha den riktige kompetansen, men vi må også ha den løftekraften som kommer med en stor personkundeportefølje, forklarer Farsund til BankShift.

Ved utgangen av tredje kvartal i fjor hadde banken et totalt utlån til kundene på 66,1 milliarder kroner. Det er over ti ganger mer enn det banken hadde den gangen de la om strategien til å være en nasjonal bank for personkunder. Direktør for privatmarkedet, Linda Vøllestad Westbye, forklarer at veksten har vært god og lønnsom.

– På personmarkedet har vi i dag over 50 prosent av porteføljen utenfor Sogn og Fjordane. Samtidig er en av to personkunder i fylket kunde hos oss, det har aldri vært høyere, sier Vøllestad Westbye, til BankShift.

Bedriftslånene utgjorde 23,6 prosent av det totale utlånet. Farsund forklarer at banken måtte trekke i bremsene for å unngå for stor andel utlån til bedrifter på midten av 2000-tallet.

– Da var vi oppunder 40 prosent bedriftslån, og det er en litt magisk grense, så da trakk vi i bremsen til vi hadde mer volum på personmarkedet, sier Farsund.

Ikke bare excel-ark og risikomatriser

I dag har banken seks av ti aksjeselskaper i Sogn og Fjordane som kunder, i volum så har banken rundt 40 prosent av utlånene grunnet noen veldig store aktører. Farsund mener det er avgjørende for næringslivet at det finnes en lokal bank som sitter i Sogn og Fjordane. Han trekker frem Loen Skylift som et eksempel.

– Det var et veldig ambisiøst prosjekt der vi måtte gjøre et godt kredittarbeid, men vi trengte mer enn det. At vi kjente aktørene og visste om stayerevnen deres og gjennomføringskraften deres var avgjørende for det prosjektet. I slike prosesser må vi inn med mer enn bare excel-ark og risikomatriser, påpeker Farsund.

Skylift har en gondolbane som tar turister fra fjorden til fjellet Hoven på 1011 meter over havet, og byr på utsikt over Nordfjord og fjellandskapet rundt. Banen har blitt en turistmagnet. Farsund påpeker at Sparebank 1 Sogn og Fjordane også har satset på spisskompetanse innen ulikt næringsliv, blant annet fiskeri og havbruk.

– Vi har også vært med å finansiere over 70 minikraftverk. På det første kraftverket så måtte vi bli gode sammen med kunden, men nå har vi god kompetanse på det og det fører til at kunden møter en kompetent og forutsigbar partner som ønsker å oppnå samme mål som dem. Det har mye å si for at ting blir gjennomført, mener Farsund.

Tror det går bra med Sparebank 1-navnet

Sparebank 1 Sogn og Fjordane ble en del av Sparebank 1-alliansen i november i fjor. Vøllestad Westbye forklarer at det nye navnet kan by på både utfordringer og muligheter.

– Sparebank 1-merket er godt etablert, slik sett er det en fordel. Samtidig kan det bli mer utfordrende å skille oss ut. Vi er enda tidlig i den prosessen, men det skal gå bra, sier Vøllestad Westbye.

– Hvordan skal dere skille dere ut?

– Det er først og fremst med folkene våre. Rådgivere i banken er her over tid, slik at kundene møter samme person hver gang de ringer oss. I tillegg er rådgiverne engasjerte i kundenes økonomiske fremtid og blir motiverte av å arbeide med det. Det er en god kultur vi skal ta vare på. Et siste moment er fart, vi må svare kundene raskt på deres henvendelser, svarer hun.

Bygget opp fra Sogn og Fjordane

Banken har hele infrastrukturen sin i Sogn og Fjordane, med unntak av ett kontor i Bergen. For 20 år siden var det først og fremst utflyttere som var kunder hos banken utenfor Sogn og Fjordane, nå blir banken også valgt av folk uten tilknytning til området.

– Kunder som er fornøyd med oss snakker varmt om oss til venner og kollega, slik får vi nye kunder, poengterer Vøllestad Westbye.

– Vurderer dere å opprette flere kontorer utenfor lokalområdet?

– Det er ikke den strategien vi følger nå. Her har vi bygget opp et kompetansemiljø som kjenner kundene og ivaretar deres behov på ein god måte. Det fungerer godt, svarer Vøllestad Westbye.