KONKURRANSE

Heder-sjefen jubler for dobbel regelendring:  – Viktig at det fjernes

Både IRB-endringene og potensiell vraking av kundeutbytte er godt nytt for bankbransjen og kundene, mener Bent Gjendem i Heder Bank.

Administrerende direktør i Heder Bank, Bent Gjendem, mener boliglånskundene har all grunn til å feire endringene som nå ligger på bankbransjens bord.
Publisert Sist oppdatert

– De reguleringene som kom nå, er kjempepositive for alle boliglånskunder i Norge, så det er bare å feire og juble.

Det sier Bent Gjendem. Han er administrerende direktør i Heder Bank og sier han synes politikerne får ufortjent mye refs for å gjennomføre politikk som sikrer jevn konkurranse og bedre betingelser for bankkundene.

– Å sikre jevn konkurranse mellom IRB-metoden og standardmetoden på kapitalkrav for boliglån er et veldig godt tiltak. Nå kan vi konkurrere på like vilkår, sier Gjendem.

Bedre betingelser for alle

Den siste tiden har bankbransjen vært preget av en debatt om de omveltende endringene som nå ligger på bordet – både heving av risikovektgulvet for boliglån for IRB-banker, og forslaget om å fjerne ordningen med kundeutbytte. 

Gjendem mener at begge disse endringene bidrar til å utjevne konkurransen og kommer kundene til gode.

– Storbankene argumenterer med at en høy andel av boliglånene er hos dem, men vi spør oss hvorfor det er slik. Svaret er at de har hatt en kapitalfordel på boliglån. Med denne endringen får småbankene bedre muligheter til å konkurrere, og det vil føre til økt markedsandel for småbankene, sier Gjendem.

Merkelig ordning

Banksjefen i den nylig omprofilerte banken (fra tidligere Mybank) mener at det samme gjelder kundeutbytte-debatten. 

For Heder, som en mindre bank – men ikke en sparebank – mener Gjendem det er viktig at ordningen med kundeutbytte skrotes. 

– Det var merkelig at det ble tillatt i utgangspunktet, og det er viktig at det fjernes for å sikre likere konkurransevilkår, sier han, og mener at hvis ordningen fjernes, vil det også gjøre det enklere for kundene å sammenligne tilbud, for eksempel rentebetingelser, og at dette gjør valget av bank enklere og mer transparent.

– Hva kan en norsk boliglånskunde effektivt gjøre for å få bedre økonomi? Bedre betingelser på boliglånet har mye å si for mange, slår han fast.

Handler om å være kreativ

Dagens Næringsliv skrev Siri Nodland i Fundraising Norway nylig et innlegg som argumenterer for at sparebankenes kundeutbytte-praksis tar penger fra allmennyttige formål. .

Gjendem er enig i påstanden om at kundeutbytte betyr mindre gaver til allmennyttige formål.

– Ja, jeg synes det er merkelig at penger skal overføres fra de eierløse grunnfondene til egenkapitalbevisene. Dette er noe som bør avsluttes. De allmennyttige midlene bør brukes til nettopp allmennyttige formål, slik intensjonen historisk sett har vært, mener han.

Han mener at når enkelte banksjefer hevder at det ikke finnes flere allmennyttige formål å gi til, er det feil. 

– Jeg er selv aktiv i et idrettslag i Bergen med 1000 medlemmer, hvorav 700 er barn, og vi ser stadig behov for støtte til slike aktiviteter. Hvis det er juridiske begrensninger, bør man vurdere å tilpasse regelverket, sier Gjendem.

Han trekker frem hvordan for eksempel Agenda Vestlandet, som er Sparebanken Vest sin stiftelse for grønn omstilling på vestlandet, har utforsket muligheten for å støtte gründere med flere prosjekter. Blant annet har de gitt seks millioner kroner til et opplæringsprogram for forskere som vil bli gründere.

– Slike tiltak kan bidra til samfunnet på en positiv måte. Norge trenger jo flere gründere, for eksempel. Det handler bare om å være kreativ – det er mange gode formål der ute som kunne dratt nytte av slike midler.