KUNDEUTBYTTE
Hevder kundeutbyttet ikke er skattemotivert: – Det taler egentlig for seg selv
Et av hovedargumentene mot kundeutbyttet, er den store skattefordelen ordningen fører med seg. Men kundeutbytte-bankene avviser blankt at dette er en motivasjon bak ordningen.
Helt siden Sparebankutvalget la frem sin utredning som anbefalte å stanse sparebankenes kundedutbytte-praksis, har debatten gått i næringen.
Et argument som har vært løftet i debatten om kundeutbytte-praksisen, er at det ligger en motivasjon om skattefradrag bak.
I Dagens Næringsliv har professor Karin Thorburn, som selv satt i Sparebankutvalget, skrevet et innlegg som påpeker at sparebankene får skattemessig fradrag for kundeutbytte, selv om det formelt er en overskuddsdisposisjon.
Her påpeker hun at for eksempel Sparebanken Vest, som i 2024 ga et kundeutbytte på 1,05 milliarder kroner, fikk skatten redusert med cirka 260 millioner kroner.
Sparebanken Vest, ved kommunikasjonsdirektør Hanne Dankertsen, avviser blankt denne teorien.
– Det er ikke noe hold i at fordelingen her er skattemotivert. Da skulle vi ha redusert gavevirksomheten fra det rekordnivået vi har hatt de to siste årene, sier Dankertsen til BankShift, og legger til:
– Vi har konkludert med at det ikke gir mening å dele ut noe særlig mer enn en 300 til 500 millioner kroner i året i gaver, og trenger derfor i aller høyeste grad det handlingsrommet til å både dele ut gaver og kundeutbytte som ble gitt etter en grundig prosess fra Banklovkommisjonen i 2009.
Symmetri i skattefordelingen
Hennes svar gir gjenklang i en e-post fra Geir-Egil Bolstad, som er finansdirektør i Sparebank 1 Østlandet.
På spørsmål om banken ville opprettholdt ordningen med kundeutbytte om det ikke innebar en skattefordel, er han klinkende klar:
– Kundeutbyttet ble etablert i banken før skattespørsmålet var avklart endelig. Det taler egentlig for seg selv, skriver han.
Han får støtte fra Tomas Nordbø, som er finansdirektør og konstituert administrerende direktør i Rogaland Sparebank.
– Vi ville helt klart opprettholdt kundeutbytte uten skattefordelen, slår han fast.
Han forklarer at skattefordelen på kundeutbytte må ses i sammenheng at sparebanker må betale formueskatt på grunnfondskapitalen.
– Det er det ingen andre selskapsformer som må. Dette er en skatt som eierandelskapitalen betaler selv om den tilhører grunnfondskapitalen. Med andre ord er det er en symmetri i skattefordelingen, sier Nordbø.
Uavhengig avgjørelse
Også Narvik Sparebank, som planlegger å dele ut sitt første kundeutbytte i vår, forteller at deres beslutning om kundeutbytte ikke er motivert av skatt og ville ha vært tatt uavhengig av dette.
– Prinsippet om å unngå dobbeltbeskatning er samtidig allment akseptert i Norge. En påstand om at banker som benytter kundeutbytte har en utilbørlig fordel og utnytter skattesystemet vitner om manglende forståelse, sier administrerende direktør i Narvik Sparebank, Paul Carsten Holst, til BankShift.