FUSJON

Mener Sbanken er over siste kneiken: – Jeg likte DNBs planer for oss dårlig

Sbanken-sjef Øyvind Thomassen kjempet mot at Sbanken skulle forsvinne etter fusjonen med DNB. Nå tror han at migreringen til DNBs systemer er siste kneik før Sbanken kan begynne å bevise for folk at de er samme bank som før fusjonen.

Sbanken-sjef Øyvind Thomassen.
Publisert Sist oppdatert

Denne påsken startet den tekniske fusjonen mellom DNB og Sbanken. Da BankShift møtte Sbanken-sjef Øyvind Thomassen midt under migreringen, så hadde den ført til at både betaling med chip i utlandet og enkelte Vipps-funksjoner hadde vært nede i flere timer noen dager før. Thomassen forklarer at det er kjipt at de tekniske løsningene har vært nede og at de gjør det de kan for å gi kundene god informasjon.

– Det er rundt 500 folk på jobb denne påsken og de står på for at kundene skal merke så lite som mulig til denne migreringen. Denne påsken er blant DNBs best planlagte perioder i historien, men vi klarer likevel ikke forutse alt. Jeg har stor forståelse for at kundene våre kan bli frustrerte og vi har mye å bevise fremover, sier Thomassen.

Banken hans har vært gjennom et par turbulente år. Ved inngangen til 2021 var Sbanken en svært populær, selvstendig bank, nå er den innfusjonert som et konsept hos DNB. På veien har banken blant annet fjernet nettbanken og Apple Pay. Endringene har ført til sinne og frustrasjon blant kundene. Men Thomassen mener at den tekniske fusjonen med DNB er siste kneiken før Sbanken kan fokusere på å reparere og videreutvikle relasjonen til kundene.

– Sbanken skal drives etter samme prinsipper som før fusjonen. Vi skal være en bank som leverer hverdagsbank, boliglån og sparing til kunder som ønsker selvbetjente løsninger. Samtidig skal vi være en bank som er en rebell på kundenes vegne, forklarer Thomassen.

– Hvordan skal dere være det?

– Jeg har noen gode ideer, men jeg vil ikke offentligjøre dem helt enda, smiler Thomassen.

Sbanken som testbank

DNB la inn bud på Sbanken 15. april 2021. Dagen etter sa finansdirektør i DNB, Ottar Ertzeid, at Sbanken ville forsvinne, det skrev blant andre E24. Thomassen forklarer at det kom som et lite sjokk på ham.

– Vi var jo børsnoterte, så vi var jo klar over at vi var til salgs. Likevel var det et lite sjokk når budet fra DNB kom. Jeg likte DNBs planer for oss dårlig og vi brukte mye tid på å overbevise DNB om å bevare merkevarenavnet Sbanken. Etter hvert så har ledelsen i DNB blitt enige med oss i at Sbanken er et nyttig konsept for DNB, sier Thomassen.

Han påpeker at DNB er en bank som skal favne om alle kunder, mens Sbanken er et spisset konsept som skal treffe en spesifikk kundegruppe. I tillegg forklarer Thomassen at Sbankens kunder er mer åpen for at banken tester nye funksjoner, både dem som funker og dem som ikke funker.

– Jeg ser for meg at vi kan være testbanken. Som bank er vi litt mer leken enn andre banker og det er kundene våre også. Det kan gjøre det lettere å teste nye ideer hos oss, fremfor å rulle det ut i hele DNB samtidig, forklarer Thomassen.

– Hvor selvstendig blir dere fra DNB?

– Vi er en del av storfamilien i DNB. Men for at vi skal lykkes som konsept, så må vi være ganske selvstendige og ta egne beslutninger, svarer Thomassen.

Valgte Tietoevry til sparing

Denne påsken flyttes alle Sbankens kunder over på DNBs kjernebanksystem. Men sparingen forblir på kjernesystemet til Tietoevry, som er det systemet som Sbanken hadde før fusjonen.

– Da vi så på systemene våre, så ble det klart at DNB var best egnet som kjernebanksystem. Men vi landet på at Tietoevrys systemer var bedre egnet for sparing enn DNBs systemer, forklarer Thomassen.

Å legge ned nettbanken har stått på agendaen til Thomassen siden 2011. Men det er først nå det skjer.

– Å bare ha en mobilbank gjør at vi får fokus kun på den og blir bedre på det. Men det har vært noen utfordringer. Blant annet foretrekker kundene gjerne sparing på en større skjerm, og derfor har vi aksje- og fondsløsning for PC og Mac i tillegg til det du finner i appen, forklarer Thomassen.

Å miste Apple Pay har vært tyngre å svelge for Thomassen.

– Det er ingen som vil ha med seg plastkort lengre. Så for oss er det viktig at vi åpner kundenes muligheter til å tappe med telefonen, smartklokker og lignende, så fort som mulig, kommenterer Thomassen.

Apple har blokkert mulighetene for at Vipps kan bruke Iphoner til betaling. Eierne av Vipps, det vil si norske banker med DNB i spissen, har derfor blokkert for at norske bankkunder kan bruke Apple Pay. Sbanken var en av få norske banker som åpnet for Apple Pay, men etter DNB fusjonen var det slutt også for Sbankens kunder. Nå har Apple gitt etter for press fra EU og vil åpne opp for Vipps, så det er lys i tunellen for kunder alle norske bankkunder som vil betale med telefonen.

Ville vært mer brutalt ærlig

Mye av prosessen mellom DNB og Sbanken ville Thomassen gjort på samme måte som han har gjort det, men han ville vært mer ærlig med kundene fra starten av.

– Hvis du kunne gjort noe annerledes i denne prosessen, hva ville det vært?

– Jeg ville vært mer brutalt ærlig med kundene fra starten. Vi har vært en bank som har hatt god kontakt med kundene våre og det er det forholdet som har fått seg en bulk nå. For å trygge de ansatte har vi hatt ukentlige, noen ganger daglige, allmøter. Den tette kontakten har vi ikke hatt med kundene våre, og det har skapt utrygghet og misnøye hos en del av dem. Hvis jeg kunne gjort noe annerledes så ville jeg endret på det. Nå skal vi bevise for våre kunder at vi fortsatt er Sbanken etter denne prosessen, bare at vi har fått med oss innovasjonsmusklene til DNB i tillegg, avslutter Thomassen.