RESULTAT
Obos-banken jakter egne medlemmer: – Vi er godt sikret og tåler litt uro
Obos-banken starter året sterkt, men sikter fortsatt primært mot Obos-medlemmene for å fortsette veksten.
Obos-banken kan vise til solide og grønne tall i første kvartal 2024.
Egenkapitalavkastningen er opp nesten fire prosentpoeng og banken har 58,4 milliarder kroner i utlån. Det er opp 2,8 prosent siste kvartal og 10 prosent siste 12 måneder.
– Vi er så klart kjempefornøyde, sier Øistein Gamst Sandlie, administrerende direktør i Obos-banken til BankShift.
– Det er god stemning blant bankens ansatte, og vi har rekordresultater. Tallene for både resultat og vekst er veldig sterke.
Hvor grønt er grønt?
Det har ikke minst vært mye oppmerksomhet rundt bankens høye andel grønne lån, som er rapportert til å være 79 prosent for første kvartal 2024.
– Hva er deres definisjon av grønne lån? Hva skal til for at boligen regnes som grønn?
– Vi har klare definisjoner for hva som er et grønt lån. Boligen må enten ha energimerke A eller B, eller skal gjennomføre vedlikehold som hever energimerket. Her må boligen heves med minst to energimerker, eller med 30 prosent. Vi kan også gi grønne lån til solcellepaneler eller elbil-ladere.
– Holder det at det er elbil-ladere i borettslaget for at det skal bli regnet som grønt?
– Nei. Vi gir mindre grønne lån til grønne enkeltprosjekter, som for eksempel å sette inn elbil-ladere i et borettslag.
Sandlie forteller at de startet med grønne lån i første kvartal 2021. I begynnelsen var det et lavt nivå på disse, men det siste året «har det tatt helt av». Han sier at dette delvis skyldes at Obos-banken spesialiserer seg på boligfinansiering og nye boliger.
– Når borettslag bygges, er de stadig oftere A- og B-merket. Så ser vi etterhvert at de eldre borettslagene også gjør dette vedlikeholdet. Det blir en spennende utvikling fremover, sier han.
– Og det blir spennende å se hvordan markedet vil tilpasse seg dette. Jeg tror det kommer til å bli en sterkere prisdifferensiering. Det bør bli billigere med grønne lån og dyrere med ikke-grønne lån, slik at man øker motivasjonen for grønne utlån.
Kun 15 prosent av medlemmene har Obos som bank
Obos-banken har uttalte ambisjoner om å bli en dagligbank og har sagt at de nå får mange kunder som har forlatt Sbanken i frustrasjon.
– Dere er jo selvfølgelig tett knyttet til Obos, men hvor stor del av utlånsveksten går til å finansiere kjøp av ting som ikke er Obos?
– Mye av utlånsveksten går til medlemmer og boligselskapene, men noe går også til utbyggere som bruker Obos som forvalter. Der har vi mye nå, sier Sandlie.
Til tross for dette, fokuserer banken foreløpig på sine kjernekunder, nemlig Obos-medlemmene.
– Banken er mest fordelaktig for Obos-medlemmer, for vi kan gi dem store fordeler på prisene. Derfor har vi veldig store andeler her. Men Obos har i overkant av 600.000 medlemmer, og omtrent 15 prosent er kunder av banken i dag. Så her er det mye å gå på, og dette gjør at vi først og fremst spisser oss mot Obos-medlemmer.
Dobling i antall nettbankkunder
Sandlie forteller at kundene som kom til Obos-banken fra Sbanken, er kunder som har vært frustrerte over å miste nettbanken sin.
Obos rapporterte i kvartalsrapporten om en dobling i antall nettbankkunder siden samme periode i fjor, med over 8000 nye kunder.
– De fleste som savner nettbanken sin har kommet til oss. Dette er ofte voksne kunder som har mer innskudd og mindre lån, så dette er selvfølgelig gode kunder å ha, sier han.
– Konkurransen mellom bankene er tøff. Hvordan skal dere, som dagligbank, differensiere dere utover rente?
– Vi har et tydelig verditilbud: vi er en enkel bank med god kundeservice. Vi skal ha løsninger som er enkle å fine frem i og god kundeservice, sier Sandlie.
– Og vi kommer ikke utenom dette med rente. Vi har rente på brukskonto, vi har gebyrfrie alternativer. Vi satser på prisdiffrensiering og lavere rentenetto.
Sandlie forklarer at ettersom banken ikke er på børs, trenger de ikke ha like høy lønnsomhet som banker på børs og kan dermed tilby priser som er konkurransedyktige.
Kostnadsøkning og tap i null
– Dere har en del høyere kostnader i dette kvartalet. Hva ligger bak dette tallet?
– Her finnes det en enkel forklaring: I mai i fjor kjøpte vi Obos Eiendomsmegler fra Obos, og da har vi de ansatte fra dette. Kjeden har lavere marginer, så kostnaden øker dette kvartalet, mens inntektene ikke gjør det.
I tillegg rapporterte banken et utlånstap på 0 kroner.
– Dette er et modelltap som baserer seg på kunder med avdragsfrihet, sier Sandlie.
– Nå er det færre som har bedt om avdragsfrihet og folk innfrir lånene sine, så da ble det en 0-tall.
Han forteller at det er lav LTV (Loan To Value) på porteføljen deres, som gjør at banken stiller sterkt. Lav LTV betyr at låntakerne generelt har en betydelig mengde egenkapital i forhold til lånebeløpet de har tatt.
– Det er veldig lav risiko i Obos-banken, så det gjør at vi er godt sikret og tåler litt uro i markedet, avslutter Sandlie.
LES OGSÅ: