PERSONKUNDER

DNB har tapt én milliard kroner i personkunde­porteføljen hver uke i 2024

– Konkurransen er tøff, sier finansdirektør i DNB, Ida Lerner, etter at bankens personkundeportefølje har krympet med 14 milliard kroner.

Finansdirektør i DNB, Ida Lerner.
Publisert Sist oppdatert

Ved utgangen av første kvartal 2024 var DNBs utlån til personmarkedet på 942 milliarder kroner. Det er 14 milliarder kroner lavere enn ved utgangen av 2023, nedgangen er på 1,5 prosent. DNB har med andre ord tapt over én milliard kroner i utlånsvolum i personkundeporteføljen hver uke siden starten av året. På 12 måneder har banken hatt en nedgang på 1,8 prosent i personmarkedet. Finansdirektør i DNB, Ida Lerner, vil ikke oppgi om kundeflukten har vært i DNB eller Sbanken.

– Er nedgangen selvforskyldt eller er det drevet av konkurranse?

– Det er et vanskelig spørsmål. Konkurransen er tøff i boligmarkedet og kredittveksten har vært lav, vi er også påvirket av det, svarer Lerner.

Kredittindikatoren var på 3,5 prosent ved utgangen av første kvartal 2024.

Har måtte tåle mediepress

Høsten 2023 var det mye fokus på bankens resultatvekst i en tid med høye renter. Som største bank i Norge har DNB måte tåle betydelig mer mediepress rundt resultatveksten, enn det de andre bankene har måtte. Samtidig har innfusjoneringen av Sbanken ført til at mange kunder er blitt sinte. Nylig avslørte BankShift at Sbanken har fått inn 7.617 flyttehenvendelser fra sparekunder i første kvartal 2024.

På bedriftssiden har det gått bedre for DNB. Ved utgangen av første kvartal var utlåne til bedrifter på 970 milliarder kroner, det er en 12 måneders vekst på 2,9 prosent.

– Det er et resultat av både vekst i Norge og i utlandet, forklarer Lerner.

Vil vokse mer på tjenester

Pilene peker også oppover for DNB på provisjonsinntekter og gebyrer. I første kvartal var inntektene på 2927 milliarder kroner, opp 2,6 prosent fra første kvartal 2023. Mens DNB ønsker en utlånsvekst på mellom 3 og 4 prosent, så er vekstmålet for provisjonsinntekter og gebyrer på mellom 4 og 5 prosent.

– Målsettingene våre indikerer at vi satser på å vokse mer på tjenester, enn på utlån. Hvis man ser på Sbanken og andre digitalkonsepter så er det en relativt smal nisje. DNB skal være en bank med et bredt produktspekter som treffer kunder i alle livsfaser. En del av verdiforslaget vårt er å tilby kundene tjenester som vi tar betalt for å utføre, forklarer Lerner.

I kvartalet passerte DNB én billion kroner i forvaltede midler, det tilsvarer 1000 milliarder kroner.

– Tradisjonelt har nordmenn spart i bolig, nå ser vi at stadig flere sparer i aksjer og fond. Vi har populære løsninger og apper for å gjøre det og vi tar betalt for transaksjonene som kundene våre gjennomfører, påpeker Lerner.