BANKSHIFT COMMUNITY
Mener generativ KI passer bransjen som hånd i hanske: – Bankfolk er litt «fat and happy»
Bankene har tatt i bruk kunstig intelligens for alvor. På scenen under BankShifts første frokostseminar fortalte tre ledere i bransjen om hvordan SR-Bank, DNB og Storebrand bruker verktøyet.
Man snakker ofte om at man skal la pengene jobbe for en, og det er akkurat det bankfolk er glad i, mener leder for innovasjon Ramtin Matin i SR-Bank. Derfor er generativ KI det perfekte verktøy for bransjen.
– Innovasjon kan være vanskelig å jobbe med i denne bransjen. Når marginene er så gode som de er, er insentivene til å gjøre noe nytt svake. Og jeg tror ikke marginene kommer til å bli dårlige med det første, sier Matin fra scenen under BankShift Community.
– Bankfolk er litt «fat and happy», og vi liker jo når ting jobber for oss. Det er jo det generativ KI kan gjøre, legger han til.
Matin har jobbet med kunstig intelligens og innovasjon hos SR-Bank, som i fjor startet arbeidet med KI for alvor. Tre uker i sommerferien og 500.000 kroner ble satt av for å utvikle et verktøy for banken.
Etter to uker og 250.000 kroner brukt, var et verktøy for alle ansatte klart. Nå kan samtlige ansatte i SR-Bank spørre en en egen versjon av ChatGPT om hvordan man for eksempel setter opp mellomfinansiering.
Adopsjon vs. utvikling
Matin oppgir at SR-Bank bruker omtrent 12.000 kroner i måneden på abonnement på sitt verktøy.
På et spørsmål fra salen om Norge kunne konkurrere mot de store internasjonale selskapene når det kommer til utvikling av KI-verktøy, tror ikke Matin det nødvendigvis er viktig.
– Jeg har ikke tro på at Norge skal konkurrere mot MIT og Stanford. Men om vi kan bli verdensmestere på adapsjon, uansett hva det måtte være, innen teknologi, så er vi godt på vei, sier han.
Skaper et fellesskap
Ett av hovedpunktene Matin trakk frem går på tillit og fellesskap. Noe man også satt høyt hos DNB og Storebrand.
– Alle som vil bidra har fått bidra på å utvikle og jobbe med KI. Og det skaper kultur, sier innovasjonssjef Kristin Riise i DNB.
Hos Storebrand peker KI-sjef Karianne Sundahl Lien på graden av involvering fra toppledelsen, som en suksessfaktor.
– Lederstøtten har nok vært faktoren for at vi har klart å implementere KI i vår bedrift. Det er vi som kommer med verktøyene og produktene, men det er lederne som må snakke om dette. Det er ikke jeg som prater til de ansatte om dette, det er vår administrerende direktør, sier Sundahl Lien.
Det er mange av de ansatte i bransjen som vet hva KI er, og derfor mener alle de tre at det også er viktig for de ansatte å få lov til å ta det i bruk, teste det, og feile.
Men det er også viktig å passe på at det gjøres ordentlig.
– Vi må forstå teknologien før vi tar det i bruk og hvert fall før vi bruker det ut mot kundene. Det er veldig streng regulering, men vi mener det kommer til å være mye å hente også på risikomodeller og compliance, sier Riise.
– Jeg tror det viktigste er å gjøre verktøyene tilgjengelig og passe på at man har verktøy de ansatte ønsker å bruke. Når våre ansatte fikk verktøyet i hendene, så forsto de raskt veldig mye av det, sier Sundahl Lien.
Bruke KI til innovasjon
– Hvordan skal bankene bruke generativ KI til å drive innovasjon fremover?
– Det kan brukes i innovasjonsprosessen eller det kan brukes som en plattform. For vår del trengte vi KI for å få oppmerksomhet, og det har fungert godt for oss, sier Ramtin.