TEKNOLOGI
DNB-topp etter milliardoppkjøpet: – Vi ser veldig frem til å få kikke under panseret
DNBs konserndirektør for alt av formuesforvaltning, Håkon Hansen, synes investeringsplattformen Montrose by Carnegie er et utrolig spennende initiativ som rimer godt med bankens egne planer.
– Nå har vi ikke fått tillatelsene som skal til for å ta over Carnegie, så jeg kjenner ikke alle detaljene i Montrose-satsingen. Jeg synes det er et utrolig spennende initiativ, og det stemmer godt med våre egne erfaringer.
Håkon Hansen, konserndirektør for Wealth Management i DNB, er åpenbart entusiastisk til den foreløpig ulanserte investeringsplattformen Montrose by Carnegie, som følger med 12-milliarderkjøpet av det svenske meglerhuset.
– Vi ser veldig frem til å kikke under panseret og finne ut hva de holder på å bygge, sier Hansen til BankShift.
Tre av fire handler i Spare
Planene passer perfekt med den utviklingen Hansen ser i DNBs eget investeringsunivers, der handelen går i retning av app og mobile løsninger, både når det gjelder antall og størrelse.
– I siste kvartal var det slik at tre av fire handler i retail-segmentet ble gjort i Spare-appen vår, sier han.
Montrose by Carnegie gjennomfører akkurat nå de siste pilottestene, og skal etter planen lanseres rundt årskiftet. Plattformen skulle kunne beskrives som et Nordnet eller Avanza for viderekomne.
Selv om initiativtakerne, Alexander Boman og Karl Skarman, har benektet at de ønsker å lage en «Avanza-dödare» i svensk media, så er sammenligningen vanskelig å unngå når det tross alt handler om en app-basert plattform for akjse- og fondshandel.
Ifølge hjemmesiden til Montrose skal kundene tilbys handel på 18 markeder uten ulike kurtasjeklasser og fondsprovisjoner og med lavt valutagebyr. Plattformen skal også tilby tilgang til over 80 nøkkeltall, historikk tilbake til 80-tallet, estimater fire år frem i tid, samt deler av den aksjeanalysen som bare har vært tilgjengelig for Carnegies institusjonelle kunder.
Må ha mer innhold
Hansen forteller at det er en innholdsbeskrivelse som passer godt med oppgraderingsplanene DNB har for Spare-appen. DNBs investeringsplattformer skal nemlig gjennom en kjernekonvertering, som skal være klar i løpet av våren neste år.
– Det er helt åpenbart at mer innhold for de interesserte kundene blir en del av dette. Ta analyser, for eksempel. Vi har tilgang på så mye egne analyser at det vil kunne gi en komparativ fordel sammenlignet med andre aktører om vi klarer å få presentert dem i våre app-løsninger på en god måte, sier Hansen.
– Når det gjelder digital handel av fond og aksjer er det ikke i første rekke de tradisjonelle bankene som har vært ledende i utviklongen, men aktører som Nordnet og Avanza. Vil dette være en mulighet for dere å utfordre dem mer kraftfullt?
– Ser du bare til Sverige, kan jeg være enig i den påstanden. Der har Nordnet og Avanza en veldig sterk posisjon. Her til lands mener jeg vår egen Spare-app med 770.000 kunder står opp godt mot Nordnet når det kommer til antall kunder og aktivitet, sier Hansen.
– I den kampen tror jeg vi kan hente inspirasjon, kompetanse og lærdom fra det Montrose nå lager i Sverige når vi får lov til å begynne å snakke sammen, legger han til.
Må ha digitale løsninger overallt
Montrose by Carnegie skal ifølge egne nettsider tilby til tre ulike abonnementsnivåer: Start, Plus og Premium. Disse koster fra 49 til 499 kroner per måned, men kan også tas i bruk uten månedsavgift om man har fra 250.000 og opptil fem millioner kroner i kapital.
Også det er et tilbud som vekker Hansens interesse:
– Det tror jeg er en riktig måte å tenke på. Dette handler ikke lenger bare om privatkunder som sparer noen tusenlapper i måneden. Vi ser at også private banking-segmentet vårt i stadig større grad ønsker selvbetjente digitale løsninger.