BETALING

Se – her betales det med Vipps i stedet for Apple Pay

Kundene i DNB, Sparebank 1-alliansen og Eika Gruppen blir de første som kan betale med Vipps i butikk via NFC-teknologi. Det gir Vipps Mobilepay forutsetninger for å vinne slaget om det nordiske mobilmarkedet, mener Rune Garborg.

Publisert Sist oppdatert

– Dette minner meg om starten i Vipps i 2015, da vi lanserte vennebetalinger og interessen bare eksploderte. Jeg kjenner på akkurat den samme følelsen nå, sier administrerende direktør Rune Garborg, da han skal sette ord på stemningen i Vipps' lokaler i Bjørvika.

Årsaken er naturligvis den nært forestående lanseringen av Vipps som mobil lommebok og utfordrer til Apple Pay hos alle Iphone-eiere og Google Pay i Android-telefoner.

Det jobbes beinhardt med testing og ny funksjonalitet i appen inntil det siste. Noe BankShift får et håndfast eksempel på, da Garborg tar oss med ned til den lokale Narvesen-kiosken for å vise at det er minimal forskjell på Vipps og Apple Pay ved betaling i butikk.

Rune Garborg demonstrerer det går like raskt å betale med Vipps som med Apple Pay.

Overrasket sjefen

Etter at en pose boller og et par pakker tyggegummi blir betalt på et blunk, tar Esben Slaatto, som er ansvarlig for utviklingen av tæpping med Vipps, over telefonen for å vise sjefen hvordan han ved å trykke på kvitteringen i appen umiddelbart kan splitte kostnaden med en kollega.

– Har vi fått det på plass? Du kan jo ikke fortelle en sånn nyhet til meg samtidig som det er en journalist er til stede, sier Garborg med et fornøyd smil.

Tilbake på kontoret forklarer han at hendelsen var et perfekt eksempel på hvordan alle jobber på spreng med små forbedringer på plass før selskapet trykker på startknappen, og at han selv ikke alltid klarer å få med seg alle endringer.

Venter fortsatt på grønt lys

I betalingsmiljøet har den 9. desember fått uoffisiell status som lanseringsdato. Det vil Garborg verken bekrefte eller benekte.

Forklaringen er enkel. Nå skal appen testes i stor skala og Apple må godkjenne den endelige versjon av appen. Når det skjer, tør ikke Garborg gjette på.

– Appen er jo egentlig klar, sier Vipps-sjefen

– Du frykter ikke at Apple plutselig skal sette seg på bakbeina?

– Det er ikke noe som tilsier det. Spesifikasjonene som ligger til grunn for løsningen er veldig tydelige, og vi har jo selvfølgelig laget en tjeneste i henhold til de spesifikasjonene, sier Garborg og fortsetter:

– Slik det ligger an blir vi den første lommeboken i verden på Iphone utover Apple selv, så det er et nytt område også for dem.

Rune Garborg og Vipps Mobilepay venter på at Apple skal gi grønt lys for den endelige versjonen av appen.

Opp til bevis

Det betyr også at det er opp til bevis, etter mange års kamp for å få innpass i Iphone.

Den store seieren kom i vinter da Apple til sist ga etter for EUs krav om at NFC-teknologien, som gjør det mulig å betale kontaktløst med en telefon, måtte åpnes opp for andre lommebokaktører.

Garborg mener at Vipps eget mislykkede forsøk på å bruke QR-koder som et alternativ til tæpping med telefon har vært et sterkt argument i tautrekkingen mellom EU og Apple.

– Skal du oppfordre til konkurranse må det være et ufravikelig krav at man kan lage løsninger som er like enkle som dem som allerede finnes. Vi beviste at QR ikke var likeverdig, sier Garborg.

Folk må gjøre tre ting

For å nå den likeverdigheten var det ikke nok å bare åpne kommunikasjonsveiene via NFC. I EU-kravene er det et annet punkt som er minst like avgjørende, nemlig at det er mulig for brukeren å bytte ut Apple Pay som foretrukket lommebok i telefonen.

Det vil si at et dobbeltklikk på sideknappen like gjerne kan bety at det er Vipps man betaler med.

– Nå er folk flest ikke så raske til å endre vaner. Ifølge Norges Bank var det bare åtte prosent av alle kortbetalinger i butikk som ble gjort med mobiltelefon i fjor. Hvordan skal dere plutselig få en masse mennesker til å begynne betale med telefonen?

– Vi må få folk til å gjøre tre ting: 1. aktivere Vipps som betalingsmetode, 2. gjøre den til «default»-valg i telefonen, og 3. faktisk betale i en terminal. Men modenheten for digitale betalinger i Norge er så høy at vi tror at den endringen kommer til å gå raskere i Norge enn i noe annet land tidligere, sier Garborg, og legger til

– Spesielt i det yngre segmentet kommer alle til å bruke mobilen i løpet av veldig kort tid. For dem er det Vipps som er betaling. Det er ikke vanlige plastkort eller noe annet.

De største eierne trår til

Her kommer Vipps til å få drahjelp av sine storeiere. DNB, Sparebank 1-alliansen og Eika Gruppen har stått fjellstøtt bak Vipps i kampen mot Apple, og nektet kundene å koble sine bankkort til Apple Pay. DNB har meldt at banken skal begynne å tilby Apple Pay. Noen eksakt dato for dette er ikke kjent, men mye taler for at det blir etter Vipps' lansering.

For da Vipps’ lommebok om noen uker blir tilgjengelig, er det nettopp kundene i DNB, Sparebank 1 og Eika som blir de første til å kunne ta den i bruk. Det tilsvarer 65-70 prosent av alle norske bankkunder og som i de aller fleste tilfeller ikke har et særlig sterkt forhold til Apple Pay.

- Det er mange av disse som fortsatt bruker plastkortet sitt, men som gjerne betaler med Vipps i andre sammenhenger. Vårt utgangspunkt er at vi kommer til å tiltrekke oss mange i den gruppen, som får vi se om vi har tolket tilbakemeldingene riktig, sier Garborg og fortsetter:

– Et annet parameter som blir veldig, veldig viktig, er å kunne tilby sterke lokale fordeler utover betaling som gir verdi både for bedrifter og sluttkunder.

Kundeklubber kan gi avgjørende fordel

– Så lanseringen av kundeklubber i Vipps-appen i vår, var langt mer strategisk enn en bra-å-ha-funksjon slik at brukerne skulle slippe masete spørsmål i butikken?

– Akkurat. En betaling i seg selv er blitt så enkel at det nesten ikke lar seg gjøre å konkurrere med forenkling. Men som en sterk lokal aktør kan vi skreddersy produkter som vil være vanskeligere for en stor internasjonal aktør å få til.

– Og så stoler dere på at Vipps er en sterkere merkevare enn til og med Apple Pay blant nordmenn som aldri han betalt med mobiltelefon?

– Det er langs de dimensjonene konkurransen vil finne sted, i hvert fall der vi begynner – med betaling i butikk. På netthandel vil konkurransen bli mye, mye tøffere.

Lanseringen nå handler imidlertid ikke først og fremst om netthandel. Det handler om å bli det foretrukne mobile betalingsalternativet i fysiske butikker. Til å begynne vil med det være en helnorsk affære.

Bare BankAxept

Den eneste tilgjengelige betalingsmåten på dag én vil være BankAxept.

– Det handler om «time to market». Vi ville komme ut på markedet før årsskiftet, da var BankAxept det eneste alternativet som var klart til å integreres. Med det sagt, jobber vi for å få plass Visa og Mastercard så raskt som mulig. Det er både i deres og vår interesse, sier Garborg.

Selv om BankAxept kan gi Vipps en god start i Norge, må kortgigantene være med på laget for at Vipps internasjonale ambisjoner skal bli virkelighet.

– Til sommeren ønsker vi at nordmenn skal ta med seg Vipps på ferie og betale i terminaler over hele verden, forklarer Garborg.

Ifølge Vipps Mobilepay-sjefen har selskapet klart å løse utfordringen med at betalingsterminalene automatisk skal kunne identifisere og velge nettverk da betalingskortet i appen er et såkalt kombikort med både BankAxept og Visa.

Går annen vei med Mobilepay

– Hva med Mobilepay-kundene i Danmark? Blir de tilbudt en Dankort-løsning samtidig som dere lanserer med BankAxept her?

– Nei. I Danmark er hovedsporet Visa og Mastercard. Det er enda en grunn til at det haster med å få dem plass. Vi ønsker jo å konkurrere med Apple også i Danmark.

– Har ikke handelsstanden i Danmark de samme ønskene som i Norge?

– Det raskeste og det som gir mest distribusjon for oss i Danmark vil være Visa og Mastercard.   Men vi jobber også med en annen løsning i Danmark som vil være attraktiv for handelsstanden.

Under forutsetning at implementeringen av Visa og Mastercard ikke tar altfor lang tid, mener Garborg at det her og nå har finnes en luke som kan gi selskapet et overtak det lange løp.

– Det mest sannsynlige når man konkurrerer mot big techs, er at man taper. Men med det mulighetsbildet vi har nå, tenker jeg at vi faktisk kan vinne det nordiske betalingsmarkedet.