RETTSSAK
Tietoevry truet med å stoppe tjenestene til Sparebank 1 – nå møtes de i retten
Tietoevry mener at et forlik med Sparebank 1 Utvikling annullerer en tidligere avtale. Sparebank 1 Utvikling er uenig og nekter å betale den nye prisen.

En tvistesak mellom
Sparebank 1 og kjernebankleverandøren Tietoevry har havnet i Oslo tingrett, der
førstnevnte har saksøkt sistnevnte. Tvisten har to hovedpunkter. Det første er om
leveranseavtalen fra 2016 fortsatt gjelder, eller om den falt bort gjennom er
forliksavtale fra 2021. Tietoevry mener forliket endrer en avtale mellom de to, mens Sparebank 1 Utvikling mener forliket kun handler om en kompensasjon for
forsinket levering av nytt kjernebanksystem. Det andre er om hvordan
prisreguleringsmekanismene i avtalen eventuelt skal forstås.
Første dag i retten la Sparebank 1 frem sin sak. Tietoevry kommer til å legge frem sitt syn på saken på dag to. Denne artikkelen er basert på det som skjedde første dag i retten.
Truet med å stoppe tjenester
I retten sa advokatene til Sparebank 1 Utvikling at Tietoevry tolket forliket slik at de ikke lengre var bundet av tidligere avtaler og mente derfor at de kunne skru opp prisene på tjenestene de leverer til Sparebank 1 Utvikling og bankene i alliansen. Sparebank 1 Utvikling nektet å betale den nye prisen og Tietoevry truet dermed med å stoppe tjenestene de leverte til Sparebank 1.
Sparebank 1 Utviklings partsrepresentant i retten, Øyvind Aass, sier til BankShift at det ikke var noe fare for at det skulle skje.
– Vi opplever Tietoevry som en ansvarlig leverandør av kritiske systemer for norske banker, og vår vurdering er at det ikke er fare for det. Hadde vi vurdert dette annerledes, kunne vi avverget dette ved å betale fakturaen, kommenterer Aass.
Det er Sparebank 1 Utvikling som er sakspart i denne saken, men rettssaken omhandler tjenester som også leveres direkte til bankene i alliansen.
Et forsinket kjernebanksystem
Konflikten kan spores tilbake til en avtale mellom partene fra 2007 for leveranse av tjenester. Avtalen ble fornyet i 2014 og inneholdt også en avtale om å utvikle et nytt kjernebanksystem. Tietoevry falt bak tidsskjemaet for utviklingen og partene ble derfor enige om en ny avtale i 2016. I den avtalen ble tidsplanen og kompensasjonsordning for ytterligere forsinkelser endret. Også noen av punktene for tjenesteleveranse ble justert.
Partene samarbeider om utviklingen av det nye kjernebanksystemet og ble derfor enig om å kompensere hverandre. Tietoevry skulle betale 100 millioner kroner til Sparebank 1 og 105 millioner kroner skulle gå andre veien. Mens utbetalingene til Sparebank 1 er i gang, så har Sparebank 1 til nå betalt 9 millioner kroner fordi utbetalingene er tilknyttet milepæler som Tietoevry ikke har nådd.
– Vet dere hvorfor Tietoevry ikke klarer å oppnå milepælene?
– Nei, det er ikke klart kommunisert til oss, svarer Aass.
I 2018 ønsket Sparebank 1 på nytt å se på avtalen og de ønsket et nytt system for kompensasjon for tap som ble påført dem i prosessen. Dialogen gikk frem og tilbake og partene diskuterte om de skulle endre avtalens bestemmelser om fremdriften i kjernebankfornyelsen, eller lage en tilleggsavtale. Det endte høsten 2021 med at partene inngikk et konfidensielt forlik der Tietoevry gikk med på å kompensere Sparebank 1 med 72 millioner kroner. Forlike hadde også et punkt om at partene skulle lage en ny avtale høsten 2022.
Annullerte opsjonsavtale
Mens Sparebank 1 mente at forliket kun var en kompensasjonsordning, så mente Tietoevry at partene i forliket ble enige om å lage en helt ny avtale og at det dermed ikke forelå en avtale mellom dem. Med andre ord så mener Tietoevry at Sparebank 1-bankene med 2,4 millioner kunder, opererer uten lisens på et kjernebanksystem.
Sparebank 1 mener at avtalen fra 2016 fortsatt gjelder. Den gikk ut ved utgangen av 2022, men hadde en opsjonsavtale der alliansen kunne fortsette avtalen ut 2029. Opsjonsavtalen kunne også utsettes tilsvarende forsinkelsen av det nye kjernebanksystemet. Systemet er fortsatt ikke levert.
I retten sa advokatene til Sparebank 1 at Tietoevry i etterkant av forliket skal ha ment at opsjonsavtalen ikke kunne utvides på grunn av forsinkelser. Deretter skal Tietoevry ha meldt at partene ikke hadde noe avtale da bankalliansen ønsket å benytte seg av opsjonen sommeren 2022.
– Hvis Tietoevry mente at det ikke var en avtale mellom partene, så er det underlig at de fulgte avtalen ut 2022 – ett år etter forliket, sa advokat Anders Eide Røyneberg i retten.
I sluttinnlegget til Tietoevry mener de at Sparebank 1 Utvikling ikke at deltatt i reelle forhandlinger om en ny avtale.
Godtar ikke tilbudet
Ved utgangen av 2022 gikk den opprinnelige avtalen ut. Tietoevry, som mente at det ikke var en avtale mellom dem og Sparebank 1, satte opp prisene på noen av tjenestene til bankalliansen. Tjenestene Sparebank 1 mottar fra Tietoevry deles opp i tre poster som reguleres ulikt. Fastprisavtaler, volumavtaler og engangskostnader for tjenester.
For 2021, som er det siste året partene er enig om, fordelte det seg med 278 millioner kroner i fastprisavtaler, 178,8 millioner kroner i volumavtaler og 137,3 millioner kroner i engangskostnader. Sparebank 1 betalte til sammen 594,2 millioner kroner for tjenester fra Tietoevry det året. Fastpristjenestene deles også opp i to; vanlig fastpris og fastpris med degressive priser. Ifølge avtalen fra 2016 skal prisen på den delen av avtalen reduseres med 2,85 prosent årlig. Beløpet er likevel gått opp fordi det er kommet til nye tjenester under den posten.
Det er tjenestene med de degressive fastprisene som Tietoevry har satt opp prisene på. Ifølge Sparebank 1 har resten av tjenestene den samme prisen som ble regulert i avtalen fra 2016. I 2021 utgjorde fastpris med degressive priser 223 millioner kroner.
Bankalliansen har mottatt et nytt tilbud fra Tietoevry som de ikke godtar. Hva det tilbudet er ble ikke tatt opp i retten og Øyvind Aass i Sparebank 1 Utvikling, ønsker ikke å kommentere det.
– Når dere nekter å betale, hva betaler dere da?
– Vi betaler den summen som er regulert i avtalen fra 2016, svarer Aass.
Klart å beholde et godt samarbeid
Aass forklarer at Sparebank 1 Utvikling og Tietoevry har hatt et godt samarbeid parallelt med tvisten.
– Vi har lykkes i å holde tvisten isolert til dem som jobber direkte med den. Ellers har vi hatt et godt og langt samarbeid, sier Aass.
– Hvordan vil det påvirker dere om det er Tietoevry som har rett i denne tvisten?
– Tjenestene deres vil koste mer, påpeker Aass.
– Kommer denne tvisten til å påvirke deres valg av kjernebankleverandør i fremtiden?
– Det ville bare blitt spekulasjoner, så det har jeg ingen kommentar til, svarer Aass.