TEKNOLOGI
SR-Bank: – Forståelse for hvordan KI brukes vil ha stor betydning for om bankene lykkes eller ikke
Teknologidirektør i SR-Bank mener at fusjonen gir banken tilgang på mer kompetanse innen datastyring og datakvalitet.

Sparebank 1 SR-Bank satser
tungt på utvikling av teknologiske løsninger. Blant annet jobber banken med å
utvikle løsninger for kunstig intelligens. Bankens teknologidirektør, Charlotta
Brile, forklarer at riktig bruk av KI kommer til å bli avgjørende for bankens
konkurransekraft i årene som kommer.
– Forståelse for hvordan KI brukes vil ha stor betydning for om bankene lykkes eller ikke fremover. Et av målene med KI er at rådgiverne jobber mindre som saksbehandlere og mer som rådgivere. Får vi det til kommer vi til å være godt rustet fremover, sier Brile.
Hun poengterer at det er viktig for bankens utviklere å alltid huske på hvorfor de utvikler det de utvikler.
– Som teknologer er jobben vår å sikre at banken kan fortsette å vokse, uten at kostnadsprosenten også øker. For å få det til må vi bruke teknologi til å fjerne småoppgaver som rådgiverne bruker tid på i stedet for å ha kontakt med kunder, forklarer Brile.
Viktig for tilliten
Nå jobber banken med å sikre bedre datakvalitet og bedre datastyring. Høyere datakvalitet gir banken bedre forretningsinnsikt og mulighet til forbedring av produkter og tjenester til deres kunder. Brile påpeker at dårlig datastyring også kan påvirke bankens omdømme.
– Det er viktig for tilliten fra våre kunder at vi har kontroll på sikkerhet i KI-systemer og kundenes data, men vi må også sikre at vi ikke kommer i en situasjon der vi bryter lover og regler. Derfor har vi et stort fokus på det nå, sier Brile.
De ansatte i banken går gjennom kurs om KI for å kunne bruke verktøyene på en effektiv måte. For effektiv bruk av KI må den som bruker det kunne prompte på en god måte, det vil si å stille riktige spørsmål for å få de svarene man ønsker. Men det kan også utnyttes.
– KI er sårbar for såkalt dark promting. Det er en form for manipulativ eller uetisk bruk av instruksjoner eller input gitt til et KI-system for å oppnå uønskede eller skadelige resultater. For å unngå det ansetter vi nå flere fagfolk slik at vi kan finne og tette sikkerhetshull i systemet, forklarer Brile.
På sikt vil også KI kunne brukes til å oppdage bedragerier og uærlige ansatte, men Brile poengterer at den teknologien fortsatt er noen år unna.
Vil ha mer samarbeid med universiteter
Da ChatGPT ble offentlig lansert, revolusjonerte teknologien måten man tenker rundt KI. Brile sier at banken ønsker å ansette folk som kan møte endringer i teknologien.
– Det skjer noen teknologiske hopp, men det er også mange mindre gjennombrudd. Vi har behov for teknologer som har en interesse for, og som følger med i utviklingen. Det vil gjøre oss fleksible når det kommer ting som vi kan bruke i bankvirksomheten, påpeker Brile.
Hun påpeker at det er de som forsker på KI som har mest kunnskap om utviklingen i feltet. Banken implementerer KI, men forsker lite på det. Derfor jobber de med å knytte til seg forskermiljøer. SR-Bank har blant annet et samarbeid med Universitetet i Agder. Banken er på vei inn i en fusjon med Sparebank 1 Sørøst-Norge og skal bli til Sparebank 1 Sør-Norge. Etter fusjonen er banken til stede langs hele kysten fra Bergen til Oslo. Brile mener at det vil gi banken muligheten til mer kontakt med flere kunnskapsmiljøer.
– Gjennom universiteter kommer vi også i kontakt med selskaper som utvikler KI-løsninger. De selskapene har ofte gode ideer som vi kan samarbeide med dem om, sier Brile.
Får tilgang på mer kompetanse
Brile mener også at fusjonen gir banken tilgang på mer kompetanse innen datastyring og datakvalitet.
– Fusjonen kommer til å gjøre at vi kan ansette flere dyktige talenter med KI-kompetanse. Frem til nå har banken vært sentrert i Rogaland, men nå som vi vokser vil vi kunne rekruttere folk i hele Sør-Norge. Det vil styrke oss i vår utvikling, mener Brile.
Hun påpeker at banken jobber med å oppbemanne utviklerteamene sine og at de vil fortsette med det inn i den fusjonerte banken.
– Hvor mange kommer dere til å bli?
– Det jeg kan si med sikkerhet er at vi kommer til å bli flere og kompetansen vår kommer til å bli både bredere og spissere, sier Brile.
– Ser du for deg at bankens utviklere skal sitte desentralisert?
– Ja, det er ikke lenger slik at vi alltid får folk til å flytte på seg og familien til et nytt sted på grunn av en jobb, svarer Brile.
– Hvordan kan man sikre at man får gode samtaler i teamet hvis de ikke møter hverandre fysisk?
– Jeg er en stor fan av fysiske møter, men både tidsmessig og miljømessig er det ikke mulig at teamet møtes ofte. Men vi må samles innimellom og jeg tror det er viktig at lederen drar ut og jobber der utviklerne sitter, sier Brile.
Det er fortsatt en lederkabal som skal legges om hvordan ledelsen i den fusjonerte banken blir. Hvem som blir teknologidirektør, er ikke avklart. Brile påpeker at det er en spennende jobb og at hennes planer strekker seg langt inn i den fusjonerte banken.